b1g1 study tour

B1G1 Studiereis 2017 in Cambodja

Gepubliceerd op 19 jan. 2017

Wist u dat wij elke keer dat iemand waar ook ter wereld deelneemt aan een Catalyst Global teambuilding activiteit wij geven aan een B1G1 project? Tot op heden hebben we via dit initiatief 368.507 impacts gegeven aan projecten over de hele wereld! Bovendien hebben op 12 december van dit jaar 42 partners van het Catalyst Global netwerk in 50 landen deelgenomen aan 's werelds eerste Go Team schattenjacht, waarbij de opbrengst een impact heeft op B1G1 projecten. Van 15 - 20 januari 2017 vertegenwoordigde Joanna Hall van Team Up Events Nieuw-Zeeland, als onderdeel van een B1G1 Study Tour, het Catalyst Global netwerk tijdens een bezoek aan een aantal projecten in Cambodja waaraan wij schenken.

Zondag 15 januari 2017

Hallo iedereen! Jo hier van Catalyst Global Nieuw-Zeeland partners, Team Up Events! Vandaag ging ik, hoewel ik tegen een lichte jetlag vocht, op verkenningstocht. Ondanks de hitte heb ik me tegoed gedaan aan een aantal geweldige curries, ben ik vertrouwd geraakt met het lokale 'tuk tuk' transport en heb ik veel plezier beleefd samen met de lokale bevolking. Ik sta verbaasd over de vele luxe hotels die niet te rijmen zijn met de rommel op straat, de zwerfdieren en de bedelaars. Het contrast is verbluffend. Blijkbaar is de haan die ik de hele dag door hoor kraaien er een van de vele die achter het hotel worden gehouden. Ze worden ingezet bij hanengevechten, de lokale populaire sport. Ik was verbaasd om 2 Siamese krokodillen in de hotelvijver te aan te treffen die geplaagd werden door de enorme koikarpers.

Vanavond was ik aanwezig bij een welkomstdiner. Het was echt geweldig! Er waren zoveel mensen, allemaal met ongelooflijke verhalen. Ik kijk er naar uit om met elk van hen contact te leggen terwijl de reis wordt vervolgd. Na een opwindende en toch vermoeiende dag van oogverblindende ontdekkingen kruip ik sprakeloos in bed in de wetenschap dat deze reis mij nog veel zal brengen. Ik voel mij enorm dankbaar dat ik er deel van mag uitmaken en daarmee alle leden van het Catalyst Global teambuilding netwerk vertegenwoordig.
Ik ben een beetje zenuwachtig over de aftrap van morgen, maar oh zo opgewonden. We beginnen de dag met een bezoek aan tempels en gaan dan naar een plattelandsdorpje waar we uit de eerste hand zullen deelnemen aan een B1G1 project - Free to Shine - door het leveren van fietsen..... Ik kan maar beter wat slaap proberen te pakken. Welterusten !

Maandag 16 januari 2017

Het potentieel van de mens ontketenen met fietsen

Vandaag heeft de B1G1 Study Tour This Life Cambodia bezocht. Een van B1G1's Goede Doelen Partners die nauw samenwerken met de gemeenschap om verschillende problemen aan te pakken en te werken aan een betere toekomst voor iedereen op lange termijn. Ze maakten kennis met de verschillende programma's die ze uitvoeren, waarvan er één 'Fietsen De Armoede Uit' heet. Maar nog beter, Jo en de rest van de studiegroep hebben vandaag meer dan 20 fietsen geleverd aan een van de gemeenschappen! Bekijk Jo's verhaal!

Ik word wakker van het geluid van kraaiende haantjes en ga naar buiten om 3 tempels te bezoeken, Ta Prohm, Phnom Bakheng en Bayon. Mijn favoriet is Ta Prohm. De bouw van Ta Prohm begon in 1186 na Christus. Het vormt een unieke synergie van door de mens gemaakte kunst en de natuurlijke, levende jungle eromheen. Een bezoek meer dan waard!

b1g1 study tour cambodia

Na de lunch fietsten we door het platteland. Dit was voor mij een echt hoogtepunt. In plaats van met een stel andere mensen in een toeristenbus te worden gestopt voelde ik me zo verbonden met de omgeving. De huizen, de families, de dieren die hun dagelijks leven leiden, wat een contrast met mijn leven! Dan was er de nog de pret om te concurreren om een plekje op de weg met van alles en nog wat, van bromfietsen tot kolossale vrachtwagens. Spannend!

Al snel kwamen we aan bij een lokale school waar leerkrachten, ouders en kinderen samenkwamen om getuige te zijn van de overdracht van de fietsen aan 50 uitzinnige kinderen. Na deelname aan talloze Go Give en Catalyst Global teambuilding programma's in Nieuw-Zeeland die aan de basis stonden dit project was het ongelooflijk om het effect uit de eerste hand mee te mogen maken.

Tijdens een ontmoeting tussen de schooldirecteur, de adviesraad (die het equivalent lijkt te zijn van een ouder-onderwijsraad, met de dorpsoudsten erbij) ging ik naar buiten om naar de voetbaltraining van de kinderen te kijken. Terwijl ik alleen zat kwam er al snel een klein meisje met een stralende glimlach naar me toe en riep: "Hallo, wat is je naam! We zaten en kletsten over haar broers en zussen en wisselden onze favoriete kleuren, voedsel en dieren uit. Deze heerlijke uitwisseling, die misschien wel een bewuste keuze was om in het Engels te oefenen, was voor mij een indicatie van het vriendelijke, open karakter van de mensen die ik tot nu toe op mijn reis ben tegen gekomen.

In de middag bezochten we de kantoren van "This Life Cambodia", de organisatie die verantwoordelijk is voor het fietsproject. We leerden meer over hun andere projecten, hun onderzoek en hun aanpak om de ontwikkeling van de gemeenschap te ondersteunen. Hun missie is om lokale gemeenschappen, families en organisaties te ondersteunen in plaats van alleen symptoombestrijding.
Die avond werden we getrakteerd op een diner in Marum, een lokaal restaurant gerund door leraren en studenten die getraind zijn in gastvrijheid via een ander lovenswaardig project. Ook door B1G1 ondersteund. Mijn maag zal me aanmoedigen om aan deze nobele zaak te geven - het eten was zo lekker!!
Met een volle buik een hart vol mooie indrukken naar bed! Verwachtingsvol voor de nieuwe pleziertjes die morgen zal brengen als we op reis gaan naar het circus!

Dinsdag 17 januari 2017

Vandaag bezoekt de groep 3 organisaties, Trailblazer, om meer te weten te komen over de impact van de productie en distributie van zandfilters en champignonkwekerijen; Sala Bai, een kwalitatief hoogstaand hospitality trainingsprogramma en Phare, een school voor podiumkunsten. Hier volgt Jo's account.....

b1g1 study tour cambodia
Vanochtend bezochten we de Trailblazer Foundation. Hier hebben we geleerd over de productie en distributie van zandwaterfilters. Hun waterfilters en pompen zijn geweldig. De dorpelingen kopen de filters en promoten zo het product. De eenvoudige wetenschap achter de filters is fantastisch. Ik had geen idee dat zand en grind gebruikt kunnen worden om schoon water te produceren. De pompen zijn gemakkelijk te begrijpen en te repareren indien nodig. Geen ingewikkelde technologie die mensen weerhoudt de pompen aan te schaffen. En ze vergen weinig onderhoud.

We hebben ook gekeken naar hun zaadtesttuinen. Hier testen ze hoe kostbare groenten reageren op het milieu met als doel om gewassen te selecteren die een bron van inkomsten voor de boeren kunnen vormen. De school voor hospitality training Sala Bai was onze volgende stop. Ze zijn opgericht door een Franse NGO en hebben momenteel 108 studenten die worden opgeleid in koken op hoog niveau, huishouden, schoonheidstherapie en frontoffice vaardigheden. We kregen een heerlijke lunch geserveerd terwijl we uit de eerste hand getuige waren van het enthousiasme van studenten om te leren.

Ik ben iemand die is opgegroeid met dansen en het maken van producties,. Daarom was Phare, een stichting voor creatieve- en podiumkunsten, echt speciaal voor mij. Ik hecht veel waarde aan kunst en creatieve expressie. Zoals een van de andere deelnemers aan de B1G1 Study Tour, Lindy het verwoordde, maakt het deel uit van wat ons tot mens maakt.

Voorafgaand aan de show mochten we naar de teamtrainingen kijken en de artiesten ontmoeten. Ik was zo blij dat de enige vrouwelijke actrice naast me aan tafel zat. Ze was 26, ongeveer mijn leeftijd. We spraken veel over onze hobby's, familie en vrienden. Het was heel bijzonder voor mij om die tijd met Srey Leak door te brengen en meer te leren over haar leven en haar aspiraties.

De show zelf was geweldig. De spelers en artiesten zijn prachtig en het verhaal was erg ontroerend.

Morgenochtend hebben we een hele vroege start in de bus naar een dorp om een speeltuin met Child's Dream te bouwen. Ik kijk er naar uit om met iedereen in de bus te stappen!

Woensdag 18 januari 2017

Vandaag bezoekt de groep een lokale school om te helpen bij een Speeltuinbouw project met het B1G1 project Child's Dream. Hier is Jo's verslag van de dag.....

b1g1 study tour cambodia
Vandaag zijn we heel vroeg wakker geworden en zijn we naar een dorp gegaan met het B1G1 project, Child's Dream. Samen hebben we een kinderspeelplaats gebouwd. Dit was een geweldige ervaring en ik ontdekte dat ik veel beter in staat ben om gaten en beton te graven dan ik dacht dat ik dat zou kunnen. Vreemd genoeg vond ik het cementeren wel ontspannend? De hele school deed ook actief mee en de kinderen hebben veel geschilderd en gedecoreerd. Leuk om samen te werken!

We hebben samen met de kinderen genoten van een geweldige lunch tussen de bomen. Intrigerend wat ze eten. Rijst in bananenbladeren en ook vis. Gezond spul!
Later hoorden we van de directeur dat de speeltuin een geweldige stimulans is om kinderen aan te moedigen naar school te komen. Het moedigt de leerlingen ook aan om vroeg te komen! Dit heeft als bijkomend voordeel dat de meerwaarde van de school bij de ouders wordt versterkt.
Die middag raakten we betrokken bij de Engelse taallessen van de studenten. Ik deed enthousiast mee door het zingen van het ABC. Met overslaande stem! Voor mij, iemand die niet graag in publiek zingt, was het een verkwikkende ervaring. En het had zeker het juiste effect. Door de eenvoud van mijn naam, J-O J-O J-O J-O, heeft geen enkel kind het klaslokaal kunnen verlaten zonder mijn naam te kennen!

We hebben een paar vertolkingen gedaan van het populaire voorschoolse lied "Ik zag twee beren". Gek leuk! De kinderen waren gewoon zo blij om te leren en het te proberen. Het was een waar genot om met hen te spelen. Aan het einde van de schooldag namen we afscheid en stapten we weer in de bus voor een lange reis terug naar ons hotel. Het restaurant die avond bruiste van ieders verhalen over hun persoonlijke ervaringen met de kinderen. De Study Tour groep is rijk aan zo'n grote verscheidenheid aan gepassioneerde mensen - ik heb zoveel ongelooflijke connecties gemaakt. En zoals altijd was het Cambodjaanse eten overheerlijk.

Tijd voor bed! Morgen weer een drukke dag......

Donderdag 19 januari 2017

Vanochtend gaan we naar een 'onbekende' bestemming (onze bus wordt geblinddoekt!) om enkele meisjes te ontmoeten die het risico lopen om terecht te komen in de kinderhandel. Free to Shine, een van de B1G1 Goede Doelen die wij van harte steunen heeft verschillende projecten die sterk gericht zijn op het voorkomen van kinderhandel. Hier volgt het verslag van Jo:

"Vandaag was moeilijk voor mij. Tijdens een Free to Shine bezoek aan meisjes die gevaar lopen slachtoffer te worden van mensenhandel vond ik het confronterend om de verhalen te horen over wat er met zulke jonge kwetsbare meisjes gebeurt.Het was echter bemoedigend om te horen dat de meisjes zich bewust zijn van wat er kan gebeuren. Ik werd geïnspireerd om op een dag terug te komen en me in te zetten voor maatschappelijk werk dat plattelandsmeisjes in dit soort situaties zal helpen.
Het was hartverwarmend om met de meisjes te praten - ze zijn zeer gastvrij. Ik heb meisjes ontmoet die advocaten, accountants, politievrouwen en leraren willen worden!
In de middag gingen we naar een ander Child's Dream project op een school waar studenten een beurs krijgen om naartoe te gaan. Wij luisterden opnieuw naar de verhalen van de leerlingen, namen deel aan workshops met hen. Het was geweldig om hun drive en motivatie te zien.

Vanavond was ons afscheidsdiner. Hoewel we weten dat de reis ten einde loopt was het een inspirerende ervaring. De mensen op deze reis waren geweldig om te leren kennen en de gedeelde ervaringen waren heel bijzonder. Wat we gezien hebben is soms moeilijk te verwerken. Het maakte me extra dankbaar voor wat we thuis hebben.

Cambodja is echt een prachtige plek. De mensen zijn het land. En, zoals de lokale bevolking zegt, ik heb een 'warmte in mijn hart'. Ik wil die warmte met me meenemen en de inspirerende verhalen van deze reis delen en doen wat ik kan doen om van de wereld een plek van gelijke kansen en vrijheid te maken".