Hoe Technologie en Gamification een Revolutie in de Corporate Teambuilding Sector teweegbrengen

Gepubliceerd op 1 apr. 2019 door Esther Daniel

Online tutoring en de gamification van het leren zijn de afgelopen tien jaar populairder geworden door het toenemend gebruik binnen de onderwijssector en bedrijven. Gamification creëert spannende, educatieve en leuke leerervaringen. Het biedt extra voordelen die traditionele systemen niet kunnen bieden. Onderzoek toont aan dat het gebruik van gamification bij het leren de betrokkenheid verhoogt en meer voldoening geeft. Dit zorgt voor een vertienvoudiging van de algehele retentie in vergelijking met traditionele leermethoden zoals lezen en luisteren. Kortom, het gebruik van spelelementen bij teambuilding blijkt de effectiviteit daarvan drastisch te verhogen. Technologie speelt ook een steeds belangrijkere rol bij de levering van teambuilding programma's. Pen en papier worden zelfs bij traditionele teambuilding activiteiten vervangen door digitale hulpmiddelen zoals smartphones, tablets en GPS-systemen.

Technology in Team Building

De Toekomst van Teambuilding

Vooruitblikkend naar 2019, zal de indrukwekkendste en effectiefste teambuilding komen van collaboratieve VR games zoals The Infinite Loop. Ook Escape Room thema's zijn in populariteit toegenomen en zullen naar verwachting nog verder doordringen in het teambuildinglandschap. Op deze manier kunnen deelnemers verschillende werelden betreden, fictieve rollen op zich nemen en tegelijkertijd nuttige vaardigheden ontwikkelen. Een uitstekend voorbeeld hiervan is Outbreak - Escape the Virus. Deze activiteit vraagt de deelnemers om de wereld te redden van een dodelijk virus. Hierbij gebruikt men puzzels in escape room stijl in combinatie met technologie om te komen tot volledige onderdompeling, motivatie, inclusie en verbeterde leerretentie.

outbreak

Hoe de Wetenschap Gamification in Leren Ondersteunt

Wanneer mensen deelnemen aan activiteiten die hun lichaam of geest stimuleren maakt het lichaam endorfines aan. Endorfines zijn neurotransmitters die bijdragen aan een gevoel van gelukzaligheid en motivatie, vooral wanneer je bijvoorbeeld iets bereikt of een taak succesvol afrondt. Het nieuwste Go Team programma van Catalyst, Escape the Maze, is speciaal ontworpen om dit aan te wenden. Het geeft teams een uitdaging en beloont hen voor een succesvolle afronding. Hetzij met punten, een virtuele prijs of een overstap naar het volgende niveau. Hierdoor komen endorfines vrij, waardoor onder andere een gevoel van positivisme ontstaat dat de drijvende kracht is achter blijvende betrokkenheid, motivatie en succes.

escape the maze

Risico & Beloning

Het toevoegen van elementen zoals risico en beloning helpt de deelnemers om zichzelf te pushen en meer te bereiken. We zijn ons allemaal bewust van de verslavende werking van pokerautomaten, pachinko, mahjong en andere gok- of risicogerelateerde spellen. Een eigenschap die teambuilding-oefeningen goed kunnen gebruiken om deelnemers nog meer bij het spel te betrekken.

In Quickfire moeten teams hun fiches riskeren om deel te kunnen nemen aan een uitdaging die, wanneer deze succesvol is afgerond, hen beloont met extra fiches om te kunnen investeren. Dit creëert een activiteitencyclus waarbij de deelnemers wat ze doen dankzij het plezier, het risico en de beloning die dat met zich meebrengt constant herhalen. De herhaling die deze cyclus met zich meebrengt stelt de deelnemers in staat om relevante vaardigheden effectief en analystisch aan te scherpen. Het vermijdt daarbij eentonige of saaie cycli die teams doorgaans vervelen en betrokkendheid doen verdwijnen. Deze balans tussen plezier en educatie maakt een effectief teambuilding evenement juist zo nuttig, omdat de deelnemers voortdurend een specifieke set van vaardigheden ontwikkelen met behulp van een plezierig en boeiend medium.

quickfire soccer

Endorfines

Een bekend probleem met ondoordachte teambuilding programma's is het gebrek aan betrokkenheid wanneer een of meer teamleden, in plaats van deelnemers, passieve toeschouwers worden. Door gamification, een uitgekiend ontwerp en het gebruik van technologie zijn alle deelnemers actief betrokken, waarbij endorfines ervoor zorgen dat hun betrokkenheid gedurende het spel alleen maar toeneemt. Onderzoek toont aan dat het vrijkomen van endorfines ook bijdraagt aan het beter kunnen vasthouden van informatie. Dit is een waardevol wetenschappelijk inzicht bij het ontwerpen van een op technologie gebaseerd teambuildingspel.

Of het nu gaat om het vergroten van de betrokkenheid bij een conferentie of gewoon om het organiseren van een teambuildingsoefening. Het toevoegen van vragen en uitdagingen rond het gewenste leerresultaat zorgt ervoor dat de deelnemers betrokken, gemotiveerd en in staat zijn om zich de informatie op een effectieve manier eigen te maken en op te nemen in hun langetermijngeheugen.

go team destination

Feedback & het Potentieel om te Verbeteren

Gamification is een uitstekende manier voor teams om constante, actuele en automatische feedback te ontvangen. In het verleden moesten teams wachten op een aankondiging of zelfs wachten tot het einde van de activiteit om te weten hoe ze hadden gepresteerd. In de op technologie gebaseerde programma's van Catalyst Global krijgen deelnemers updates, feedback en scores in real time te horen. Deelnemers kunnen via ingebouwde messaging ook aanmoedigingsberichten ontvangen van de spelcontroller en andere deelnemers.

Dankzij de mogelijkheid om op elk gewenst moment feedback te ontvangen kunnen alle deelnemers, en niet alleen de besten, hun prestaties zien en gemakkelijker analyseren hoe ze zich kunnen verbeteren. Onderzoek geeft aan dat het potentieel en mogelijkheid om jezelf te kunnen verbeteren een belangrijk aandeel levert in het gevoel van voldoening en welzijn. Met dit in gedachten moeten spellen die gebruik maken van technologie worden ontworpen met uitdagingen waarbij bepaalde vaardigheden herhaald worden. Zo kunnen deelnemers hun vooruitgang waarnemen, de problemen waarmee ze worden geconfronteerd analyseren en zichzelf vervolgens verbeteren. Catalyst past deze wetenschap toe in hun op technologie gebaseerde programma's. Dit geldt in het bijzonder voor de Go Engage spellen voor de introductie van medewerkers en conferentiebetrokkenheid die over het algemeen door één persoon worden gespeeld als onderdeel van een e-learningproces.

In gevallen waarbij de uitdagingen niet zwart-wit zijn en het ontbreekt aan duidelijke succesindicatoren - bijvoorbeeld die welke worden bepaald door een spelcontroller in plaats van de app zelf - is aangetoond dat het gebruik van een uitslagenbord waarop teams kunnen volgen hoe hun prestaties vooruit gaan, het gevoel van voldoening en motivatie van teams vergroot.

Over het geheel genomen leidt het gebruik van spelmechanismen bij teambuilding tot een drastische toename van betrokkenheid, motivatie, voldoening en retentie. Deze resultaten verklaren waarom technologie een steeds belangrijkere rol speelt bij de levering van teambuilding programma's waarin spelontwerptechnieken zijn verwerkt, waardoor er effectievere activiteiten worden gecreëerd die zowel bedrijven als werknemers ten goede komen.

Esther Daniel

Hoofd Partner Engagement Strategy bij Catalyst Global

Zorgen voor organisatorische effectiviteit door middel van netwerkparticipatie strategieën.

Alle Artikelen

Leestip