Nestle benadrukt het belang van hun personeel

Gepubliceerd op 4 okt. 2013

Nestle had zich gerealiseerd dat hun personeel behoefte had om te weten hoe goed hun product wel niet was en zo ambassadeuren van het merk zouden worden naar hun familie en vrienden toe. De belangrijkste eigenschap die ze wilden benadrukken was GEMAK.

Nestle Zuid Afrika lanceerden een unieke reeks baby cerals. Nestum & Cerelac, voedzame maaltijden in zakjes voor eenmalig gebruik had unieke sterke verkooppunten. Het Product Management team van onze klant wilde dat we een strategie zouden ontwikkelen voor een lancering aan hun 500 man personeel die verder zou gaan dan de de normale uitstalling van het product en rondjes langs de kantoren.

Ze realiseerden zich dat ze hun personeel moesten laten begrijpen hoe goed hun product wel niet was om zo ambassadeuren van het merk te worden naar hun familie en vrienden toe. De belangrijkste eigenschap die ze wilden benadrukken was GEMAK.

Al samenwerkend met hun PR Agency Ogilvy’s ontwierpen we een interne wedstrijd om een advertentie van één minuut te maken waarin de voordelen van het product worden opgehemeld. Commercial Break onze innovatieve advertentie makende ervaring was de perfecte oplossing. De klant wilde maximaal rendement halen uit hun investering dus bedachten we een 6 weken durend programma. In de eerste week hebben we op hun kantoor in de kantine een display opgesteld. We hebben filmcamera's, filmklappers, storyboards, posters en tal van rekwisieten opgezet. Het nietsvermoedende personeel verwachtte dat er acteurs op het toneel zouden verschijnen en dat de directeuren op elk moment bevelen zouden beginnen uit te delen. Dat gebeurde pas de volgende week toen iedereen 's ochtends vroeg een e-mail ontving waarin ze verzocht werden om tijdens de lunch naar de kantine te komen als ze enig creatief talent hadden! Daar werden ze verwelkomd door facilitatoren van Dream Team Catalyst in verschillende kostuums die een nepadvertentie aan het maken waren en het personeel hier op een zeer geïmproviseerde manier bij betrokken.

Toen ze voor de lunch gingen zitten hebben we in groepen met ze gepraat en uitgelegd waar het nu echt over ging en ze voor een uitdaging gesteld. Ze hadden twee weken de tijd om een aantal collega's bij elkaar te krijgen en een script in te dienen voor een originele, informatieve en interessante Nestum- en Cerelac advertentie. Het antwoord was overweldigend. Het gebouw gonste van opwinding en twee weken later waren de finalisten geselecteerd. Ideeën van vijf teams zouden worden omgezet in advertenties. Alle vijf de teams werden uitgenodigd voor een interne workshop waar ze de technische apparatuur leerden kennen, een aantal richtlijnen en tips voor het maken van bekroonde advertenties ontvingen en werden voorgesteld aan de Dream Team Specialists die ze zouden coachen en door de ervaring heen zouden begeleiden. Het filmen begon kort daarna en elk team had gemiddeld vier uur nodig om hun advertentie "erop" te krijgen. De advertenties zijn op het bedrijfsintranet en YouTube gezet. Alle personeelsleden werden aangemoedigd om op hun favoriete advertentie te stemmen.

De winnaar werd aangekondigd tijdens een schitterende ceremonie bij de klant. Een enorme opkomst van het personeel zorgde voor voldoende gelegenheid om het personeel van de klant bloot te stellen aan nog meer productberichten en opleiding.

De klant was in de wolken met het resultaat. Vijf geweldige advertenties en iedereen die het in het bedrijf over hun product had! We zijn alweer met ze in gesprek over hoe we wat Catalyst magie naar hun volgende evenement kunnen brengen. Productlanceringen zullen nooit meer hetzelfde zijn!

Alle Cases