Steeds meer bedrijven moedigen cross-functionele samenwerking aan en structureren hun bedrijf zelfs rond cross-functionele teams. Voorheen werden functies in silo's uitgevoerd. Bedrijven moeten nu flexibel zijn en in een complexe omgeving strategische beslissingen kunnen nemen. Dat betekent dat werknemers moeten communiceren en samenwerken om de vlotte integratie van nieuwe systemen en processen mogelijk te maken. Daarnaast wordt cross-functionele samenwerking aanbevolen als een manier om conflicten, die kunnen ontstaan als gevolg van veranderingen, te beheersen en te voorkomen.
Wanneer personen met verschillende werkstijlen en functies samenkomen kunnen de resultaten innovatief en transformatief zijn. Uit onderzoek blijkt echter dat ondanks de positieve effecten veel cross-functionele teams disfunctioneel zijn. Het is absoluut noodzakelijk dat er een duidelijke hiërarchie wordt gedefinieerd en dat de regels voor betrokkenheid en communicatie door iedereen worden begrepen. Leiders moeten het verschil tussen samenwerken en collaboratie goed begrijpen. Er moet een cultuur van delen worden gecreëerd door tijd uit te trekken voor samenwerking door middel van geplande bijeenkomsten, zodat individuen leren het goed te doen en het als de norm te zien en zich bewust worden van de waarde ervan. Stimuleer het transparant delen van verhalen - zowel van successen als tegenslagen. Voorkom het verzamelen van informatie door een specifiek kennisuitwisselingsplatform op te richten dat de documentatie van zowel informele als formele ideeën in een referentiële kennisbank aanmoedigt.
Ervaringsgerichte business spellen en teambuilding activiteiten die gericht zijn op cross-functionele samenwerking kunnen enorm helpen als metafoor voor coöperatieve werkmethoden. Teambuilding oefeningen die teambinding en netwerken aanmoedigen kunnen ook een belangrijke rol spelen bij het afbreken van silo's.
Bekijk ook onderstaande selectie gerelateerde programma's.
Hulp nodig bij het maken van de keuze? Zoekt u iets anders?